fbpx
Color Glo

Reparation av läder, vinyl och plast

<< Gå tillbaka till nyhetsbloggen

Vilka är ColorGlos kunder?

-Våra kunder kommer från nästan alla branscher. Men den största kundgruppen är från bilbranschen. Då är det både privata bilägare som vill reparera skador och förslitningar i sin bilinredning och bilsäljare samt skadeverkstäder. Många privata bilägare har ofta hittat ColorGlo via google. De vanligaste sökorden som används är respektive bilmärke och sedan skadan. Tex Volvo skinnsäte skada eller BMW ratt läder. Men även tapetserare, bilsadelmakare, läderinredning, skrapmärke läder, skinnsoffa, designfåtölj, skinnbehandling är starka sökord. Vissa kunder säger att de till och med sökt på sätesskydd eftersom man kanske inte tror att vissa skador går att reparera.

Vilka alternativ finns det när man vill reparera inredningar?

ColorGlo erbjuder tjänster för att laga alla typer av läder, vinyl och plast. Även tyg repareras och djuprengörs. Vi kan återställa ytorna på de flesta material till nära nyskick och med garanti. Det är mer än 9 fall av 10 som vi kan rädda slitna inredningar. Men ibland kommer det in inredningar som har för stora skador eller levt ett för hårt liv. Då rekommenderar vi en möbeltapetserare eller bilsadelmakare för att sy nytt. Båtinredningar är ofta utsatt för enormt slitage med sol, vind och vatten och har båtägaren inte skött inredningen varsamt kan det ibland gått för långt och då behöver allt sys om med nytt tyg, vinyl eller sky.

Det finns också företag som säljer gör-det-själv produkter med löften om att reparationerna kommer bli mycket bra samt att det är lätt och hitta rätt färgnyans. Med vår erfarenhet och kunskap ställer vi oss lite frågande till dessa löften. Vi vet att det krävs träning och övning för att göra en reparation hållbar och estetiskt fin. Dessutom behövs olika produkter till olika lädertyper, vilket inte framgår i flera företagsannonser som säljer reparationskit till läder och vinyl.

Sista alternativet är att köpa ny inredning från leverantörerna som tillverkade bilen, möbeln eller båten. Men detta blir ofta en väldigt dyr historia och det är dessutom inte så bra miljötänk att köpa nytt. Renovera och reparera ligger i tiden och följs av både skadeverkstäder och försäkringsbolag som anlitar ColorGlo allt oftare.

Hur sätts priserna för de olika reparationerna?

-ColorGlos specialister måste se skadorna först. Det enklast är att fylla i vårt svarsformulär på respektive ColorGlo ort, och där du kan bifoga foto av skadan. Eller maila om du vill bifoga flera foton. Därefter svarar vi eller ringer dig och berättar om förväntat resultat och prisförslag. Eftersom vissa kunder vill passa på att restaurera hela sätet eller möbeln brukar vi ge några olika förslag. Det är möjligt att laga endast en liten skada som så kallad “spot-repair” eller laga skadan och samtidigt renovera övriga ytor omkring skadan så stolen eller fåtöljen återfår sitt originalskick och därmed förlängs livslängden.

Hur lång tid tar det?

-Allt beror på vart skadan sitter och vad det är för material. Vissa lädertyper behöver väldigt lång tid för att få riktigt rena från både smuts, olja och fett. Ibland kan vi göra vissa spot-repairs på 1,5 timme. Eftersom alla skador är unika kan vi bara uppskatta tidsåtgången.

Får du garanti?

-ColorGlo ger garanti på reparationer och renoveringar om inget annat sägs.

Läderfåtölj som lagats. Detta var en försäkringsskada. En halogenlampa välte och brände hål i lädret.

Vinylreparation från en klämskada på en dörrsida.

Restaurering av slitna och väl använda Jaguarsäten av läder. Torrsprickor och skrapmärken lagades sedan återfärgades hela stolen.

skinnsoffa som renoveras